Att känna av kundens situation är en förutsättning för att försäkringsförmedlare skall kunna göra ett bra jobb. Förmedlarna som jobbar med privatsak, uppskattar produktmatriser från Konsumenternas Försäkringsbyrå, som ger en bra uppställning av olika produkter och villkor över bolagen.
När rådgivaren pratar med en ny kund eller en kund som vill samla flera av sina försäkringar, skall förmedlaren till att börja med ta reda på uppgifter om försäkrade objektet, innan det kommer till själva produktrådgivningen.
Insamlingen av info går snabbt, när det bara handlar om en motorförsäkring, men kan enkelt ta upp 20-30 min så fort det handlar om försäkringar för hela hushållet. Dessutom skall kunder ta fram förfallodagar och befintliga täckningar samt kostnader.
Vi har pratat med flera professionella sakförsäkringsförmedlare och frågat de om vilka knep de använder i sin vardag när de har kontakt med sina kunder för att behålla deras engagemang och samtidigt få nödvändiga uppgifter:
1. Fråga kund om objektuppgifter rakt ut
✔ Snabbt, enkelt att göra under pågående samtal som en diagnosfråga. Funkar bra för motorförsäkringar.
✘ Kräver manuell inmatning av uppgifter, kan skapa osäkerhet om kunden inte kan svara på alla detaljer om villan eller om förfallodagar
2. Be kund att förbereda sina uppgifter och följa upp i nästa samtal
✔ Relativt enkelt att be kunden att göra
✘ Hög risk att tappa kunden - hälften av uppföljningssamtal blir avbokade. Kräver tid att plocka upp samtalet och mata in uppgifter manuellt
3. Databaser som SPAR, Bilregister, Adressdatabasen
✔ Komplement till övriga uppgifter kunden lämnar,
bra för att validera uppgifter, ingen manuell inmatning för info som kommer upp på skärmen!
✘ Mest relevant för motorförsäkringar, ger inte alla detaljer kring kundens situation och involverar en liten kostnad
4. Använda Broker Portal för att låta kunden hämta in och dela sin info automatiskt
✔ Kan ta fram alla nödvändiga uppgifter om försäkrade objekt och förfallodagar, utan någon manuell inmatning. Svarar för GDPR krav
✘ Fungerar ej för nya objekt och involverar en liten kostnad
5. Be kunden att logga in på sitt försäkringsbolag under samtalet
✔ Kan ta fram alla nödvändiga uppgifter om försäkrade objekt
✘ Används oftast som nödlösning, då en guidning behövs och manuell inmatning av info krävs.
En av förmedlarna, Daniel Svensson menar att det gör stor skillnad att få översikt framför sig direkt istället för att behöva sätta ihop den på egen hand:
- Hade vår CRM haft uppgifter om kundens alla försäkringar även utanför vårt bolag, hade jag kunnat fokusera mer på rådgivningen och helhetslösningar. Nu behöver vi fråga kund om uppgifter och mata in dem manuellt, bara för att få fram priset på offerten, vilket tar tid så klart.
_- Det är enklare att använda SPAR eller bilregistret för att jag kan se informationen direkt framför mig. Samma sak kan jag säga om Broker Portal som sparar en massa tid för oss med kunder som har flera produkter.